Hva er relasjonell ledelse?
Relasjonell ledelse er et begrep som dekker over hvordan ledere kan tilrettelegge og støtte samarbeidet på tvers av fag, funksjoner og enheter i offentlige og andre komplekse organisasjoner. Relasjonell ledelse handler i bunn og grunn om hvordan ledere kan være bindeleddet som sikrer en effektiv løsning av komplekse oppgaver som krever involvering av flere forskjellige aktører samtidig.
Relasjonell ledelse
Dette er en oppgave som stiller store krav til lederne – og for mange er det nye krav. Samtidig er det viktig at det ikke kun er noen ledere som utøver relasjonell ledelse, men at alle ledere i organisasjonen blir med – da de tverrgående oppgavene skal løses i fellesskap. Når man jobber som leder i komplekse organisasjoner, må man både jobbe med å bygge relasjonell kapasitet i sin egen enhet – og samtidig jobbe ut mot andre enheter. Det handler om hvordan man som leder kan bidra til å utvikle produktive tverrfaglige relasjoner til andre enheter som skal samarbeide om oppgaver som krysser grenser – eller med andre ord: Hvordan man leder inn i mellomrommene.
Relasjonell ledelse utgjør – sammen med relasjonell kapasitet og psykologisk trygghet – det vi omtaler som organisatorisk sammenheng. Relasjonell kapasitet handler om evnen til å håndtere komplekse og dynamiske utfordringer, når og hvor behovet oppstår, psykologisk trygghet handler om i hvilken grad vi er i trygge rom sammen, hvor vi opplever at vi kan snakke om vanskelige emner, at vi kan diskutere og være uenige uten at det brukes mot oss, og at vi kan bruke hverandres forskjeller positivt, mens relasjonell ledelse altså handler om hvordan lederne går foran og sikrer at dette kan skje i praksis. Målet er å sikre best mulige løsninger for innbyggerne.
I Joint Action forstår vi relasjonell ledelse som: "Ledelsens evne til å kombinere rammesettende ledelse, engasjert ledelse og involverende ledelse på en måte som sikrer høy kvalitet og effektivitet i den tverrfaglige oppgaveløsningen." Lederne må altså mestre flere disipliner av lederskap for å lykkes med dette.
- De må kommunisere en felles retning for det tverrfaglige arbeidet – og stille tydelige forventninger til hvordan alle kan bidra.
- De må selv engasjere seg i det tverrfaglige – de må løse konflikter, insistere på at alle bidrar, og de må rose og anerkjenne dem som faktisk gjør dette i praksis.
- De må involvere sine medarbeidere i å finne nye løsninger og ny praksis.
Hos Joint Action er vi eksperter på relasjonell ledelse, da vi har jobbet med og forsket på området i mange år – og vi har skapt gode resultater med vår tilnærming. Derfor har vi inngående kjennskap til hva som definerer god relasjonell ledelse, og vi kan trene dere i hvordan dere kan jobbe med utvikling av relasjonell ledelse i deres hverdag.
Hvorfor er relasjonell ledelse viktig?
Etter hvert som kompleksiteten i offentlig forvaltning øker, blir godt tverrfaglig samarbeid stadig viktigere. Overalt er det behov for god koordinering av innsatsene. Selv i de små teamene og faggruppene som er organisert sammen og holder til i samme lokaler, er koordinering viktig og ofte ganske vanskelig. Teorien om relasjonell koordinering er derfor relevant, da det er avgjørende at vi blant annet jobber mot samme mål, sikrer god kommunikasjon, har tillit til hverandre mm.
Når det handler om de komplekse utfordringene i offentlig sektor, er det spesielt behov for relasjonell kapasitet. Altså en organisatorisk kompetanse til å finne hverandre når og hvor behovet oppstår. Her er blant annet den gjensidige kjennskapen avgjørende.
For å styrke den relasjonelle kapasiteten, er det behov for relasjonell ledelse. Vår forskning peker på en sterk sammenheng mellom medarbeidernes egen oppfatning av relasjonell ledelse og hvordan medarbeidere i andre enheter opplever samarbeidskvaliteten med førstnevnte. Vi kan altså påvise en tydelig sammenheng mellom ledernes innsats og den generelle oppfatningen av det tverrgående samarbeidet.
Dette er altså et område hvor en konkret innsats kan gjøre en målbar forskjell for dine medarbeideres hverdag. Relasjonell ledelse kan blant annet øke effektivitet, arbeidskvalitet, skape bedre kommunikasjon på arbeidsplassen og dermed skape positive effekter for de innbyggerne som har behov for sammenhengende løsninger. Det handler også i stor grad om å skape løsninger som er økonomisk lønnsomme for samfunnet på lang sikt.
Hvordan kan vi hjelpe dere med å bruke relasjonell ledelse i praksis?
Som ledende eksperter på området har vi lenge jobbet med å skape det best mulige fundamentet for å jobbe med relasjonell ledelse i praksis. Vi har skrevet flere bøker og artikler om strategisk relasjonell ledelse, systemisk ledelse og ledelse av relasjonell kapasitet.
Kompleksiteten i de offentlige organisasjonene øker, det stilles større og større forventninger til hvilke oppgaver det offentlige skal håndtere uten at det følger en tilsvarende pengestrøm til organisasjonene. Det må altså løses flere oppgaver for færre penger, og derfor må løsningene til dette finnes i å øke effektiviteten.
Kjernen i vårt arbeid er derfor hvordan ledere i større grad skal bli flinkere til den delen av deres ledelsesdisiplin som går på tvers av faggrenser og organisasjoner. Vi beskriver hvordan man i hverdagen kan jobbe med å bli dyktigere på nettopp det. Vi jobber med strukturerte prosesser, trinn for trinn, og vi presenterer konkrete verktøy som kan brukes på hvert trinn for å sikre positiv utvikling i deres organisasjon.
I Joint Action har vi utviklet en IT-plattform hvor vi kan analysere relasjonell kapasitet, relasjonell ledelse og psykologisk trygghet – både internt i enheter og ikke minst mellom enheter. Med vårt verktøy dokumenterer vi hvor det er styrker og svakheter i det tverrgående samarbeidet. Dermed kan dere raskt og effektivt sette i gang tiltak som forbedrer kvaliteten der behovet er størst. Vi vet hvordan utfordringene oppstår, hva de fører til, og hvordan man systematisk og strukturert kan adressere dem, slik at de involverte aktørene kan bidra til å utvikle den organisatoriske sammenhengen.
En grundig forståelse for sammenhenger og det konkrete utbyttet fra hvert enkelt element i prosessen er avgjørende for ledere som ønsker å bruke relasjonell ledelse i sin hverdag. Når ledere i en organisasjon blir flinkere til å utøve relasjonell ledelse, er en effekt dokumentert i forskningen at relasjonell kapasitet og psykologisk trygghet øker, noe som reflekteres i høyere kvalitet og effektivitet i oppgaveløsningen.
Du kan alltid kontakte oss for en ytterligere dialog om hvordan vi kan hjelpe.